"……כתב תנועה – יצירה ישראלית מקורית, לפי עניות דעתי – אחד הדברים המעניינים, לפי דעת רבים וגדולים – אולי אחד הדברים הגדולים והמענינים ביותר שנוצרו בארץ….בשטח האמנות והתקשורת….יש לזה השלכה גם על מדע…." אורי זוהר (מתוך דברי פתיחה לתוכנית)
בסדרת פרקים קצרים, מציגה בפנינו תוכנית הטלווזיה משנת 1976 את שיטת כתב התנועה אשכול-וכמן ואת ישומיה השונים. היא מראה כיצד השיטה מתייחסת לשיטות כתיבת תווים ותנועה אחרות, וכיצד ניתן לקרוא אותה ולהשתמש בה. בין כל פרק שמציג שיחות עם ג'ון ג' הריז, אילן גולני , עמוס חץ ואחרים, יבוצעו הדגמות קצרות של רקדני הקבוצה לריקוד קאמרי מיסודה של נועה אשכול: רותי סלע, שמואל זיידל ורחלי נול כהנא.
ההקרנה מדגישה אלמנטים חדשניים בשפה המשלימה פורצת הדרך הזו. היא שופכת אור על כמה דמויות ראויות לציון עמם עבדה נועה אשכול, שסייעו בחקירת גבולות השיטה ובהפצתה ברבים או כאלה שעשו בה שימוש בעצמם.
כתב התנועה אשכול- וכמן
"כתב התנועה אשכול-וכמן הוא כלי חשיבה שיכול ללמד אנשים את אמנות ההתבוננות. כלומר, לעודד אותם לשאוף לרמת הראייה האולטימטיבית. הוא עושה זאת על ידי ארגון ה"חומר" הידוע כתנועות גוף האדם, לפי קטגוריות פשוטות יחסית, ובכך, מאפשר לנו מבט-פנימה (תובנה) לתוך מורכבות התופעה הזאת בכללותה." – נועה אשכול –
כתב התנועה אשכול-וכמן (EWMN) הוא שיטה לייצוג תנועת גוף האדם בסמלים גרפיים. מעצביו היו נועה אשכול ואברהם וכמן, לימים דיקן הפקולטה לארכיטקטורה בטכניון. הכתב הוצג לראשונה ב-1958 בספרם MOVEMENT NOTATION שראה אור בלונדון ומאז פותח ושוכלל בהתמדה על ידי נועה אשכול ככלי חשיבה ומחקר וככלי לחיבור מחול.
השיטה מבוססת על תהליך אנאליטי אשר מפרק את התופעה – גוף, מרחב וזמן – לרכיביה הבסיסיים. רכיבים אלה מיוצגים במספר קטן של סמלים גרפיים וספרות. צירופי הסמלים מאפשרים לתאר כל תנועת גוף הניתנת להבחנה בעין ומכוננים שפה משותפת לעוסקים בתחומי התנועה למיניהם, – למורים, לחוקרים וליוצרים.
כתב התנועה מבקש לתאר את היחסים המרחביים בין אברי הגוף האנושי ואת שינוייהם. אברי השלד הם בעלי אורך קבוע והם קשורים זה לזה במפרקים. תכונה מבנית זו היא הסיבה לכך שכל התנועות של איבר יחיד, שקצהו האחד חופשי, מתוות תמיד מסלול קשתי – מעגל או קטע ממעגל – על פניו של כדור דמיוני.
כמו בכתבים לא מילוליים אחרים, כגון תווי מוסיקה או תיווי מתמטי, בכתב התנועה אצורות אפשרויות צירוף שטרם מומשו לרשותם של יוצרי מחול. דרכי החיבור המיוחדות שפיתחה נועה אשכול, חושפות באמצעות כתב זה עושר ומורכבות תנועתית, המעניקים להם את ייחודם בשדה המחול הישראלי והבינלאומי.