ההיסטוריה של מרכז סוזן דלל

מרכז סוזן דלל הוקם בשנת 1989 להיות בית למחול וליוצרים במחול בישראל ומרכז חינוכי לתרבות ולאמנות. ייעודו ותפקידו של המרכז הוא לטפח ולעודד את התפתחות אומנות המחול הישראלי בשילוב עם אומנויות אחרות. מאז הקמתו יזם וביסס המרכז למעלה ממאה מסגרות יצירה וכן הועלו בו למעלה מ-1,200 בכורות במחול, תיאטרון ואומנויות אחרות.

מדי שנה מתקיימים בו למעלה מ-600 מופעים הזוכים להדים רבים ולהערכה מצד האורחים והמבקרים. פניה הרבות של הזהות הישראלית משתקפים במגוון היצירות הרחב המוצג במרכז. קהל הצופים הנאמן מתרחב וגדל בהתמדה. מרכז סוזן דלל מהווה תשתית ובסיס ממנו מתפתח היוצר הישראלי במחול. המרכז הוא ביתם של להקת המחול בת שבע ואנסמבל בת שבע ושל אמני ויוצרי המחול בישראל.

הקמתו של מרכז סוזן דלל בשנת 1989 בלב שכונת מגורים ענייה ומוזנחת, על חורבות בית הספר אליאנס ובבניין בית הספר יחיאלי העומד על תילו, התאפשר עם חזונם של ראש העיר דאז מר שלמה להט, ומר זאב סוקולובסקי נציג קרן משפחת דלל שביקשו להנציח את זכר בתם סוזן. שיתוף הפעולה של עיריית תל אביב-יפו, קרן תל אביב, משרד החינוך והתרבות ומשפחת סוזן דלל סללה את הדרך לפריצה המיוחלת של המחול הישראלי.

עוד בשנת 1980 החלה הפעילות התרבותית בבניין ביה"ס יחיאלי ביוזמתו של עודד קוטלר אשר יחד עם חבורת שחקנים הקים את תיאטרון נוה צדק. משפחות דוד ומיקי ירושלמי תמכו והפכו לשותפים בקידום פעילות התיאטרון בנוה צדק. מאז הונצח שמו של הבניין ומפלס התיאטרון על שם ירון ירושלמי, בנם של דוד ואילנה ירושלמי אשר נפל במלחמת ההתשה בתעלת סואץ. קבוצת התיאטרון נוה צדק חדלה מפעילות בשנת 1989.

מיקומו של המרכז בנוה צדק הינו
החוליה המקשרת בין עברה ההיסטורי
של העיר כקריית החינוך הראשונה
שנוסדה מחוץ לגבולות יפו (ביה"ס
יחיאלי, אליאנס וסמינר לוינסקי
הראשון), לבין האמנות הישראלית
העכשווית.

מיקומו של המרכז – נחשב להישג
בחשיבה האורבנית ששינה את פני
הדמוגרפיה העירונית
.

המחול הישראלי מהווה כיום אחד
מענפי היצוא החשובים בישראל.
למרכז סוזן דלל יש חלק משמעותי
בהצלחת המחול הישראלי והוא
משמש כמרכז תקשורת בין ישראל
לקהילת המחול העולמי. פועלו של
מרכז סוזן דלל הינו ייחודי בנוף
התרבות בישראל.

בין הישגי המרכז ניתן למנות את מיצוב האמנות מחול כנכס תרבותי מרכזי של ישראל, ועל כן בשנת 2010 זכה המרכז בפרס ישראל היוקרתי.

החל מיום היווסדו של המרכז, מר יאיר ורדי שימש כמנכ"ל במשך 30 שנה בהן הביא את המרכז להישגים מרשימים ומיצב אותו כמרכז מחול מוביל בארץ ובעולם.

המרכז נודע באיכותו, יופיו ומקוריותו ומהווה מודל למשלחות תרבות רבות מרחבי העולם הלומדות את מבנהו ופועלו.

מר יאיר ורדי
מייסד המרכז ומנכ"ל
בין השנים 1989-2020

יאיר ורדי נולד בקיבוץ כפר בלום בשנת 1948. ספורטאי מחונן, רקדן בלהקות המקומיות, הגיע ללהקת בת שבע שם למד והפך לחבר להקה, רקדן ראשי וכוריאוגרף. רקד ביצירותיהם של מרתה גראהם, גלן טטלי, ג'ון באטלר, ג'ון קרנקו ומשה אפרתי ובבלט רמבר בלונדון עבד עם כריסטופר ברוס, נורמן מוריס, לינדסי קמפ ורבים נוספים. רקד עם רודולף נורייב וחברים באיטליה ובהוואי. בשנת 1983 הקים את תיאטרון המחול האנגלי ואת המרכז למחול ובניו קאסל בצפון אנגליה.

בשנת 1988 חזר ארצה והתמנה למנהל מרכז סוזן דלל למחול ותיאטרון בנוה צדק, מרכז שעדיין לא היה קיים, ושהיה בשלבי בניה ראשונים. במשך השנים טיפח ורדי את המוסד ויצר מרכז מחול שמעטים כמוהו בעולם. המרכז הפך לבית ליוצרים מכל הזרמים, רקדנים, כוריאוגרפים, מוזיקאים ותאורנים. המרכז הפך את המחול לזרם מרכזי בחיי התרבות של ישראל. תחרות המחול הבינלאומית שיאיר ורדי יזם בשנים 1996-1992 הפכו את המוסד לשם דבר בעולם, וכמה מגדולי המחול העכשווי הופיעו במסגרתו. בהמשך קיבלה ההתקשרות עם להקות מחול בינלאומיות נופך אחר כאשר ורדי יצר את "דאנס אירופה" ו"תל אביב דאנס" ואיפשר לקהל המקומי להכיר יוצרים עכשוויים מתרבויות אחרות, כאשר המגוון הלך וגדל וב"חשיפה בינלאומית", איפשר לעשרות נציגי תרבות, מנהלי פסטיבלים, יוצרים ועיתונאים מרחבי תבל להכיר את היצירה הישראלית ולהזמין יצירות מחול ישראליות לפסטיבלים והופעות בחו"ל. התרומה של מרכז סוזן דלל להפצת התרבות הישראלית בעולם היא ייחודית.

ורדי זכה בפרס כינור דוד על
כוריאוגרפיה, בפרס רוזנבלום של עיריית תל אביב על תרומתו לחיי התרבות בעיר,
את אות אביר לגיון הכבוד של ממשלת
צרפת על תרומתו לקירוב התרבות
הצרפתית, פרס היצואן המצטיין מטעם
משרד החוץ, המחלקה לקשרי תרבות,
פרס א.מ.ת של קרן א.מ.ן על תרומה
מיוחדת לחברה ובשנת 2010 זכה מרכז
סוזן דלל אשר בו הוא כיהן כמנכ"ל מיום
היווסדו בפרס ישראל למחול.

צרו קשר

מרכז סוזן דלל, יחיאלי 5, תל אביב יפו, 6514946
כרטיסים: 03-5105656 | משרד: 03-5105657 | פקס: 03-5179634 | info@sdc.org.il

הבית של
המחול בישראל

מרכז סוזן דלל חרט על דגלו לקדם, לטפח ולתמוך באמנות המחול העכשווי בישראל

אנו משקיעים מאמצים ומשאבים רבים למטרות אלה ומזמינים אותך לקחת חלק בקידום ופיתוח עולם המחול הישראלי

לחצו כאן לתרומה

סוזן דלל
ניוזלטר